Η εκτίναξη του +42,7% για το 2020
Η πανδημία του Covid-19 έφερε μεγάλες αλλαγές για το λιανεμπόριο σε όλο τον κόσμο. Πολλές επιχειρήσεις είδαν τα φυσικά τους καταστήματα να έχουν κατεβασμένα τα ρολά για εβδομάδες και μήνες. Όμως, το ηλεκτρονικό εμπόριο γνώρισε μεγάλη άνθηση και στη χώρα μας ήταν πρωτοφανής.
Τα συνεχόμενα lockdown ανάγκασαν τους καταναλωτές να εκσυγχρονιστούν ψάχνοντας νέες μεθόδους αγοράς. Το 2020 έδειξε ότι το μέλλον ανήκει στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ενώ το 2021 αναμένεται απλά να επαληθευτεί, αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα της απότομης αύξησης και αυξάνοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Η Κίνα και οι Άλλοι
Για όσους ασχολούνται με το ηλεκτρονικό εμπόριο τα τελευταία χρόνια, δεν είναι μυστικό ότι η Κίνα κινεί τα νήματα. Διαθέτει τους περισσότερους ψηφιακούς αγοραστές με το ποσοστό να ξεπερνάει το 30% του παγκόσμιου συνόλου. Επίσης, ο τζίρος του e-commerce της αγγίζει τα $3 τρις, το οποίο είναι πολύ περισσότερο από το 50% παγκοσμίως.
Για το 2021 οι αναλυτές περιμένουν να γίνει κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί. Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στη χώρα της Κίνας θα ξεπεράσουν τις πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα. Αν επαληθευθούν οι εκτιμήσεις τότε η λογική λέει ότι θα πάρουν σειρά και άλλες χώρες του κόσμου.
Εκτός από την Κίνα υπάρχουν και άλλα κράτη που γνώρισαν απότομη αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Στην Αργεντινή το ποσοστό αυτό έφτασε για το 2020 +79% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ στη Σιγκαπούρη αυξήθηκε κατά +71,1%.
Η κατάσταση αυτή φέρνει μια ανισορροπία στον ανταγωνισμό που επικρατεί μεταξύ των επιχειρήσεων. Όσες ακολουθούν την τεχνολογία είναι ευνοημένες σε σύγκριση με αυτές που δεν μπορούν ή δε θέλουν. Στα τέλη Ιανουαρίου του 2021 η Μεγάλη Βρετανία είδε 18 από τα μεγαλύτερα ονόματα του λιανικού εμπορίου να αντιδρούν.
Εταιρείες όπως η Βρετανική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Tesco, ζήτησαν από το κράτος 1% επιβολή φόρου επί των ηλεκτρονικών πωλήσεων και 20% μείωση φόρου στην εμπορική ιδιοκτησία. Στην επιστολή τους προς την κυβέρνηση προειδοποιούν πως αν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματα τους, θα επιβαρυνθεί η πορεία ανάκαμψης τους απειλώντας χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Στην D3 Solutions βλέποντας τέτοιους είδους αντιδράσεις θυμηθήκαμε μια παροιμία που λέει: “Μητ’ ο σκύλος τρώει τ’ άχυρο μήτε τον γάιδαρο αφήνει”. Μπορεί η πανδημία να ευνόησε το ηλεκτρονικό εμπόριο σε σύγκριση με το λιανικό, αλλά ήταν κάτι που το περιμέναμε κάποια στιγμή να γίνει και απλά έγινε νωρίτερα.
Το Ηλεκτρονικό Εμπόριο στην Ελλάδα
Οι Έλληνες καταναλωτές όλα τα προηγούμενα χρόνια δεν εμπιστεύονταν σε μεγάλο βαθμό τις αγορές μέσω ίντερνετ. Από το 2015 έως το 2019 η αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου κυμαινόταν σε χαμηλά ή λογικά πλαίσια, σε σύγκριση με την Κίνα και τις ΗΠΑ.
Το 2020 και ο ερχομός του Covid-19 ήρθε να το αλλάξει αυτό, με τις ηλεκτρονικές αγορές να ξεπερνούν κάθε προηγούμενο. Το καλοκαίρι η αύξηση κυμάνθηκε μεταξύ 40% έως 70%. Οι εβδομαδιαίες προσφορές της black friday έφτασαν σε ηλεκτρονικές πωλήσεις το +75% σε σύγκριση με εκείνες του 2019.
Και για να πάμε στο ζουμί. Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα έκανε άλμα το 2020 στον τζίρο του +42,7% σε σύγκριση με το 2019. Για να καταλάβεις τη διαφορά, στην προηγούμενη χρονιά η αύξηση ήταν στο +7% έναντι του 2018. Επίσης, η χώρα μας έσπασε το φράγμα των 10.000 e-shops!!
Για το 2021 οι αναλυτές αναμένουν περίπου την ίδια αύξηση της προηγούμενης χρονιάς. Δηλαδή ένα νέο άλμα στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι λόγοι είναι η συνέχιση των έκτακτων μέτρων για την καταπολέμηση της πανδημίας σε συνδυασμό με την εξοικείωση των Ελλήνων καταναλωτών με την τεχνολογία και τις ψηφιακές αγορές.
Logistics, το Αγκάθι
Για να λέμε την αλήθεια, λίγοι (έως κανείς) περίμεναν να συμβεί μια τέτοια αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας στις αρχές του 2020. Το μεγαλύτερο πρόβλημα παρατηρήθηκε ξεκάθαρα στον χρόνο παράδοσης των παραγγελιών.
Σχεδόν, όλες οι εταιρείες που αφορούν το κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) αντιμετώπισαν τεράστια προβλήματα και δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της εποχής. Η ACS ήταν αυτή που πήρε τα περισσότερα αρνητικά σχόλια, δηλώνοντας την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου αύξηση +80% σε σύγκριση με πέρυσι.
Τα ELTA Courier βγήκαν νοκ άουτ τον Δεκέμβριο σταματώντας να δέχονται οποιαδήποτε παραλαβή μέχρι να μπορέσουν να ελέγξουν την κατάσταση. Σε πρόσφατη έρευνα που έγινε μόνο το 20% των online καταναλωτών είναι ευχαριστημένο από τους χρόνους παράδοσης των προϊόντων. Οι περισσότεροι από αυτούς είχαν έντονα παράπονα, καθώς έφτασαν στο σημείο να περιμένουν αρκετές εβδομάδες μέχρι να ακούσουν το κουδούνι της πόρτας τους (όσοι το άκουσαν…).
Όμως, πρέπει να είμαστε λίγο επιεικείς με τα logistics. Το 2021 αναμένεται να λυθούν τέτοιου είδους προβλήματα. Οι περισσότερες εταιρείες ταχυμεταφορών είναι ήδη προετοιμασμένες (θεωρητικά…) για παν ενδεχόμενο και έχουν πλέον την εμπειρία να αντιμετωπίσουν μεγάλο όγκο παραγγελιών.
Αν δεν έχεις ηλεκτρονικό κατάστημα ή δεν έχεις εισάγει την επιχείρηση σου στον ψηφιακό κόσμο, τότε πιστεύουμε ότι ήρθε η στιγμή να το σκεφτείς πολύ σοβαρά. Θεωρούμε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν είναι κάποιο νέο trend της εποχής λόγω του Covid-19. Ήρθε για να μείνει. Οι εταιρείες που θα το ακολουθήσουν, θα εξασφαλίσουν βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα, καταγράφοντας πολλαπλά και σαφή οφέλη.