Μέτρησε την απόδοση της ιστοσελίδας με το Conversion Rate
Μια ιστοσελίδα που αποδίδει είναι αυτή που πετυχαίνει τους στόχους για τους οποίους δημιουργείται. Και πώς μπορούμε να μετρήσουμε την απόδοση της ιστοσελίδας. Μα, φυσικά με το Conversion Rate.
Τι να τα κάνεις τα ωραία γραφικά, τις όμορφες φωτογραφίες και τα καλογραμμένα κείμενα αν το Conversion Rate είναι πολύ χαμηλό; Σε αυτό το άρθρο θα αναλύσουμε το Conversion Rate, πώς το μετράμε και τέλος πώς το αυξάνουμε.
Καλό είναι όμως να ξεκαθαρίσουμε από την αρχή, ότι το Conversion Rate έχει αξία μόνο όταν υπάρχουν επισκέψεις στην ιστοσελίδα. Χωρίς, επισκέψεις δεν έχει νόημα. Ο λόγος είναι ότι μέσα από τους επισκέπτες γίνεται η μέτρηση.
Τι είναι το Conversion Rate
Στα Ελληνικά η λέξη conversion σημαίνει μετατροπή. Στο διαδίκτυο η μετατροπή που κάνει ο χρήστης σε ένα site, είναι μια ενέργεια που έχει μεγάλη σημασία για εσένα που είσαι ο κάτοχος της ιστοσελίδας. Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτή η μετατροπή είναι η αγορά, αλλά δεν είναι όλες οι ιστοσελίδες ίδιες. Για παράδειγμα, σε μια ιστοσελίδα ιατρείου η μετατροπή είναι το κλείσιμο ενός ραντεβού και όχι η αγορά, καθώς ο επισκέπτης δεν έχει να αγοράσει κάτι.
Άλλες μετατροπές μπορεί να είναι η εγγραφή στο newsletter, η συμπλήρωση μιας φόρμας επικοινωνίας ή η προσθήκη ενός προϊόντος στα αγαπημένα για μελλοντική αγορά. Τη μετατροπή την ορίζεις εσύ και είναι η ενέργεια που θα ήθελες να κάνει κάθε επισκέπτης.
Conversion Rate είναι το ποσοστό των χρηστών που επισκέφτηκαν μια ιστοσελίδα και μετατράπηκαν σε πελάτες ή έκαναν μια ενέργεια που έχει θέσει ως στόχο η εταιρεία.
Πώς μετράμε το Conversion Rate;
Η μέτρηση του Conversion Rate είναι πολύ απλή. Αν για παράδειγμα έχεις 100 επισκέψεις τον μήνα στην ιστοσελίδα σου και οι 5 από αυτές έκαναν μια αγορά ή τη μετατροπή που θα ήθελες, τότε το Conversion Rate είναι στο 5%.
Μετά από έρευνες που έγιναν και σύμφωνα με τους φίλους μας τους Αμερικάνους, ένα καλό Conversion Rate είναι από το 2% και πάνω. Για την Ελλάδα, ίσως πρέπει να είναι λίγο παραπάνω και να χρειάζεται να φτάσεις το 3%, αλλά αυτό εξαρτάται με τον κλάδο που δραστηριοποιείται η επιχείρηση.
Δηλαδή, υπάρχουν εταιρείες που πλησιάζουν το 10% και μπορεί να μην είναι ευχαριστημένες, ενώ άλλες που βρίσκονται στο 1,5% ή κοντά στο 2% να έχουν δει τα κέρδη τους να διπλασιάζονται. Δεν μπορεί κανένας άνθρωπος στον κόσμο να υπολογίσει με απόλυτη ακρίβεια την αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών, όμως μερικές φορές ένα νούμερο αρκεί να βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα.
Αφού λοιπόν μιλάμε για νούμερα, τότε σίγουρα χρειαζόμαστε ένα καλό παράδειγμα και να δούμε πόσο πολύ επηρεάζει το Converion Rate την οικονομική απόδοση της ιστοσελίδας.
Ένας επιχειρηματίας δημιούργησε e-shop με μηδενικά έξοδα (από κάποιον φίλο) ή με πολύ λίγα χρήματα. Για κάθε πελάτη η αγορά ή η μετατροπή που θα κάνει, έχει έναν μέσο όρο στα 25 ευρώ:
- Το Converion Rate είναι πολύ χαμηλό και αγγίζει το 1%.
- Τα μηνιαία έξοδα για να διαφημιστεί το e-shop στην Google φτάνουν τα 500€.
- Οι επισκέψεις από τις διαφημίσεις της Google φτάνουν τις 1.000 / μήνα.
Άρα, έχουμε και λέμε:
- 10 αγορές επί 25 ευρώ – μείον τα 500€ έξοδα διαφήμισης = -250€.
- Τα ετήσια έσοδα υπολογίζονται στα -3.000€ (το λες και ζημιά).
Σε αυτή την περίπτωση ο επιχειρηματίας έχει καταλάβει το λάθος του και αποφασίζει να ξεκινήσει την ανακατασκευή του e-shop από επαγγελματίες. Εκείνοι με τη σειρά τους, κάνουν τις απαραίτητες βελτιστοποιήσεις και φτάνουν το Conversion Rate από το 1% στο 5%. Πάμε να δούμε με το 5% ποια θα είναι η διαφορά, χωρίς να υπολογίζουμε την αύξηση των επισκεπτών ανά μήνα:
- Το Conversion Rate αυτή τη φορά είναι στο 5%.
- Τον μήνα τα έξοδα για να διαφημιστεί το eshop στην Google παραμένουν ίδια στα 500€.
- Οι επισκέψεις από τις διαφημίσεις παραμένουν και αυτές ίδιες και είναι 1.000 / μήνα.
Το αποτέλεσμα είναι:
- 50 αγορές επί 25 ευρώ – μείον τα 500€ έξοδα διαφήμισης = 750€
- Τα ετήσια έσοδα φτάνουν τα 9.000€.
Φυσικά, δεν υπολογίζονται τα έξοδα λειτουργίας, έξοδα παραγγελιών κλπ, αλλά το ίδιο ισχύει και στην πρώτη περίπτωση με Converion Rate στο 1%.
Επίσης, είναι σημαντικό να αναφερθεί πως, από τη στιγμή που ο επιχειρηματίας του παραδείγματος συμβουλεύτηκε επαγγελματίες για το e-shop του, τότε σίγουρα θα αυξήθηκαν και οι επισκέπτες ανά μήνα. Αν οι πελάτες από 1.000 διπλασιαστούν και γίνουν 2.000, με Conversion Rate στο 5%, τότε τα ετήσια έσοδα διπλασιάζονται και αυτά, φτάνοντας το νούμερο των 18.000€.
CRO γνωστό και ως Conversion Rate Optimization
Το CRO είναι οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται για να μετατρέψεις τον επισκέπτη σε πελάτη. Μπορεί κάποιες από αυτές να φαίνονται γνωστές, αλλά για να γίνει ξεκάθαρο, δεν αφορά την αύξηση των επισκεπτών στην ιστοσελίδα. Θεωρητικά σε αυτό το στάδιο, την επισκεψιμότητα την έχουμε. Οι μετατροπές μας λείπουν.
Οι τεχνικές είναι ένα level πάνω από τις παραδοσιακές. Ο λόγος είναι ότι στο CRO δεν βασίζεται σε υποθέσεις και να μαντέψει κάποιος τι να κάνει με βάση το προαίσθημα που έχει. Υπάρχει κίνδυνος για άσκοπη σπατάλη χρημάτων και πολύτιμου χρόνου. Το CRO μιλάει με δεδομένα και με νούμερα. Γι’ αυτό πρέπει να είσαι ιδιαίτερα προσεκτικός με τον συνεργάτη που θα επιλέξεις και θα αναλάβει την όλη βελτιστοποίηση, καθώς θέλει γνώσεις και εμπειρία.
Οι τεχνικές που εφαρμόζονται είναι μια ποικιλία αλλαγών στις φωτογραφίες, τα χρώματα, τη διάταξη, τη δομή, το κείμενο και γενικά τη λειτουργία της ιστοσελίδας. Ο σκοπός είναι να γίνει πιο πειστική, λειτουργική και εύχρηστη, έτσι ώστε να έχει άμεσα οφέλη στο user experience.
Τα πλεονεκτήματα από την αύξηση του Conversion Rate είναι εντυπωσιακά με την πρώτη ματιά. Δεν χρειάζεται να κάνεις καμία αλλαγή στις διαφημιστικές δαπάνες, καθώς σε αυτό το σημείο δεν κοιτάμε την αύξηση της επισκεψιμότητας, αλλά να οδηγήσουμε τον επισκέπτη σε μια αγορά ή μετατροπή.
Φαντάσου να έχεις Converion Rate στο 2% και αυτό απλά να πάει ένα νούμερο πιο πάνω και να φτάσει το 3%. Μιλάμε για αύξηση πωλήσεων της τάξης του 50%! Το CRO είναι μια επένδυση που κρατάει για πάντα. Ο βασικός στόχος του είναι να αυξηθούν οι πωλήσεις με τις δαπάνες να παραμένουν ίδιες.
Ουσιαστικά, οποιαδήποτε ιστοσελίδα έχει έναν καλό αριθμό μηνιαίων επισκεπτών, μπορεί επωφεληθεί άμεσα με το CRO.
Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε πώς το CRO έχει αντίκτυπο στο SEO. Όταν το bounce rate (ποσοστό εγκατάλειψης) είναι σε χαμηλά επίπεδα, η Google σου κλείνει το μάτι (wink) και ανεβάζει την ιστοσελίδα στα οργανικά αποτελέσματα.
Για να φτάσουμε στο συμπέρασμα, πρώτα πρέπει να ξέρεις τι σημαίνει μετατροπή για σένα στο site σου. Δεν είναι κάτι γενικό και αόριστο. Είναι κάτι που το ορίζεις εσύ και έχει μεγάλη σημασία για την επιχείρησή σου. Η μέτρηση του Conversion Rate είναι μια απλή διαδικασία. Η αύξησή του, είναι αυτή που θα αλλάξει την οικονομική απόδοση της ιστοσελίδας και όλης της εταιρείας.
1 Σχόλιο