Η πλοήγηση ξεκινάει από το Μενού
Έχεις ένα ωραίο και γρήγορο αυτοκίνητο. Τι να το κάνεις αν το τιμόνι δεν λειτουργεί σωστά ή δεν είναι βολικό και σε δυσκολεύει στην οδήγηση; Για κάθε site, το μενού ιστοσελίδας είναι το τιμόνι που θα χρησιμοποιήσει ο επισκέπτης για να πλοηγηθεί.
Μπορεί να ακουστεί λίγο περίεργο, αλλά το μενού ιστοσελίδας είναι η πρώτη εντύπωση που θα δώσεις στον επισκέπτη. Ο λόγος είναι πολύ απλός. Απαντάει στην ερώτηση του, αν βρίσκεται στο σωστό site ή αν πρέπει να πάει κάπου αλλού για να βρει αυτό που ψάχνει και μάλιστα εύκολα.
Ο μέσος χρήστης χρησιμοποιεί το διαδίκτυο περίπου 21 ώρες την εβδομάδα. Όταν μπαίνει σε μια ιστοσελίδα, την σκανάρει με το μάτι για λίγα δευτερόλεπτα και στη συνέχεια θα πάει εκεί που ξέρει ότι θα βρει αυτό που ψάχνει. Για το μενού θα κοιτάξει πάνω οριζόντια ή αριστερά κάθετα. Αν δεν υπάρχει τίποτα, σίγουρα θα απογοητευτεί.
Είτε έχεις ηλεκτρονικό κατάστημα, είτε site παρουσίασης, το μενού πρέπει να είναι εύχρηστο, κατανοητό και απλό. Μια ευχάριστη πλοήγηση, πάντα βοηθάει τους επισκέπτες σου να βρουν αυτό που ψάχνουν χωρίς να χρονοτριβούν.
Είδη μενού ιστοσελίδας
Τα είδη μενού ιστοσελίδας δεν είναι πολλά. Στο μάρκετινγκ η επιτυχία οφείλεται στη διαφοροποίηση, όμως αυτό δεν ισχύει στα μενού. Εδώ δεν μπορείς να κάνεις πολλά πειράματα.
Θα ξεκινήσουμε απλά, με το κεντρικό μενού. Φυσικά, η ιστοσελίδα επιτρέπεται να έχει παραπάνω από ένα, αλλά κεντρικό μενού είναι αυτό που πρέπει να βρίσκει κάθε επισκέπτης. Είναι πολύ σημαντικό να εμφανίζεται είτε οριζόντια στο πάνω μέρος της οθόνης, είτε κάθετα στην αριστερή πλευρά.
Το footer μενού θα το βρούμε στο υποσέλιδο της ιστοσελίδας. Κάποια links που μπορείς να προσθέσεις εκεί είναι οι όροι χρήσης, τα κοινωνικά δίκτυα, η εγγραφή στο newsletter, η πολιτική απορρήτου κλπ.
Το burger μενού σίγουρα θα το έχεις δει πολλές φορές και δεν αφορά εστιατόρια που φτιάχνουν ζουμερά burgers (καταραμένη δίαιτα…). Το συναντάμε σε μικρές οθόνες (smartphones, tablets κλπ) και συνήθως έχει τρεις οριζόντιες γραμμές. Κρύβει το κεντρικό μενού και το εμφανίζει όταν κάνουμε κλικ πάνω σε αυτό ή tap με το δαχτυλάκι μας.
Ένα από τα μενού ιστοσελίδας που συναντάμε πολύ συχνά σε ηλεκτρονικά καταστήματα (και όχι μόνο), είναι το mega μενού. Όταν κάνουμε hover ή κλικ πάνω σε ένα link του κεντρικού μενού, εμφανίζονται επιλογές δεύτερου ή ακόμα και τρίτου επιπέδου οι οποίες συνήθως πιάνουν ένα μεγαλύτερο μέρος της οθόνης σε σχέση με τα κλασικά υπομενού.
Τέλος, αφήσαμε ένα από τα πιο χρήσιμα trends. Το sticky μενού είναι της μόδας και αν διαβάζεις αυτές τις γραμμές, τότε σίγουρα το βλέπεις στο πάνω μέρος στην ιστοσελίδα της D3 Solutions. Στο sticky μενού, ο επισκέπτης μπορεί να σκρολάρει προς τα κάτω και αυτό είναι πάντα κολλημένο ψηλά στην οθόνη.
Μικρές και έξυπνες συμβουλές
Στο μενού ιστοσελίδας, η απλότητα είναι το παν. Μερικές έξυπνες και μικρές συμβουλές, θα σε βοηθήσουν να εμπνευστείς νέες ιδέες για το site σου ή να εντοπίσεις κάποια λαθάκια και να τα διορθώσεις.
Στο κεντρικό μενού οι λέξεις κάθε link πρέπει να είναι λίγες, μία με δύο το πολύ. Οι περισσότεροι επισκέπτες σου, όταν δουν τη λέξη “ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ”, ξέρουν τι να περιμένουν αν κλικάρουν επάνω της. Ένα SEO research είναι πάντα απαραίτητο για να μάθεις τι ψάχνουν οι χρήστες στις μηχανές αναζήτησης.
Σε διάφορα ηλεκτρονικά καταστήματα το κεντρικό μενού έχει πάρα πολλά links. Στην ιστοσελίδα της D3 Solutions θα παρατηρήσεις μόλις πέντε link, που θεωρείται από πολλούς ο ιδανικός αριθμός. Πλέον, με τη βοήθεια του mega μενού, μπορείς να προσθέσεις και άλλες επιλογές δεύτερου ή τρίτου επιπέδου.
Όμως, δώσε ιδιαίτερη προσοχή με τη συγκεκριμένη τεχνική. Τα links των επόμενων επιπέδων δεν πρέπει να είναι απεριόριστα. Όταν ο επισκέπτης κάνει hover πάνω σε ένα από αυτά, δε θέλουμε να καλύπτει τη μισή οθόνη. Υπάρχει μεγάλη περίπτωση να εκνευριστεί και ακόμα χειρότερα ποτέ να μη βρει αυτό που ψάχνει, αποχωρώντας απογοητευμένος.
Αν η επιλογή της αρχικής σελίδας δε χωράει στο κεντρικό μενού, μην ανησυχείς. Οι περισσότεροι χρήστες του διαδικτύου είναι εξοικειωμένοι να κλικάρουν το λογότυπο της εταιρείας, για να μεταβούν στην αρχική σελίδα.
Το sticky μενού είπαμε ότι είναι της μόδας. Αν δεν το έχεις προσθέσει στην ιστοσελίδα σου, τότε καλό θα ήταν να το ξανασκεφτείς, ειδικά αν η σελίδα σου έχει αρκετό “ύψος”. Είναι μια τεχνική που έχει βρει τεράστια αποδοχή από τους χρήστες του διαδικτύου. Ο επισκέπτης μπορεί με αυτόν τον τρόπο να μεταβεί σε άλλες σημαντικές σελίδες του site, χωρίς να σκρολάρει στο πάνω μέρος για να βρει το κεντρικό μενού.
Τέλος, τα links των μενού πρέπει να είναι ευανάγνωστα και μεγάλα (όχι τεράστια, μην το παρακάνεις), για να είναι σε θέση ο επισκέπτης να κλικάρει εύκολα πάνω τους. Σύμφωνα με την Apple το μικρότερο μέγεθος ενός link μενού ιστοσελίδας απαιτείται να είναι 44×44 px.
Συμπέρασμα
Το παράδειγμα με το τιμόνι αυτοκινήτου είναι ίσως το καλύτερο που μπορεί να δώσει κάποιος για το μενού ιστοσελίδας. Προτεραιότητα είναι η ευχρηστία και η λειτουργικότητα. Κάθε προσπάθεια εντυπωσιασμού, έχει μεγάλες πιθανότητες να φέρει τα ανάποδα αποτελέσματα. Κάνε την πλοήγηση των επισκεπτών σου εύκολη και σίγουρα θα ανταμειφθείς.