Τα Χρώματα στις Ιστοσελίδες
Γνώριζες ότι χρειάζεσαι ένα δέκατο του δευτερολέπτου για να σχηματίσεις μια πρώτη άποψη για έναν άνθρωπο; Περίπου τόσο θέλει και ο επισκέπτης για ένα site. Τα χρώματα στις ιστοσελίδες είναι αυτά που θα κρίνουν την πρώτη του άποψη.
Φαντάσου ένα κόσμο χωρίς καθόλου χρώμα. Δε θα υπήρχε κανένα ενδιαφέρον. Τα χρώματα ασκούν τεράστια επιρροή στον άνθρωπο. Όχι μόνο στις ιστοσελίδες, αλλά παντού!
Για να είμαστε ξεκάθαροι, θα χωρίσουμε αυτό το θέμα σε 2 μέρη:
- Στο πρώτο μέρος θα αναφερθεί η σημασία των χρωμάτων, η επιστήμη της ψυχολογίας και η θεωρία τους. Επίσης θα αναφέρουμε τα (ανδρικά) χρώματα. Δηλαδή αυτά που γνωρίζει ο περισσότερος κόσμος. Σε αυτό το σημείο θα θέλαμε να μας συγχωρέσουν οι αναγνώστριες μας, αλλά χρώματα όπως το τιρκουάζ, το baby blue και το κοραλί είναι δύσκολο να αναφερθούν για ευνόητους λόγους.
- Τέλος, θα σημειώσουμε πού και πώς χρησιμοποιούνται τα χρώματα στην ιστοσελίδα, συν κάποια χρήσιμα εργαλεία που υπάρχουν στο διαδίκτυο και θα σε βοηθήσουν να πετύχεις το καλύτερο αποτέλεσμα.
Ψυχολογία των Χρωμάτων – Color Psychology
Η ψυχολογία των χρωμάτων είναι μια επιστήμη που διδάσκεται στα περισσότερα πανεπιστήμια και μελετάει τον τρόπο που συμπεριφέρεται ο άνθρωπος σε κάθε χρώμα και πως τον επηρεάζει. Δεν αφορά μόνο τους web designers και τα χρώματα στις ιστοσελίδες, αλλά πολλούς επαγγελματίες όπως αρχιτέκτονες, μάγειρες, κηπουρούς και επιχειρηματίες.
Όταν εντοπίζεις ένα χρώμα (ανεξάρτητα αν είναι το αγαπημένο σου ή όχι) τα μάτια σου επικοινωνούν με τον εγκέφαλο και συγκεκριμένα με τον υποθάλαμο. Ο υποθάλαμος στέλνει σήματα στους θυρεοειδείς αδένες και αυτοί με τη σειρά τους απελευθερώνουν στον οργανισμό ορμόνες που μπορούν να αλλάξουν τη συμπεριφορά σου και τη διάθεση ή να προκαλέσουν συγκίνηση.
Όλα αυτά συμβαίνουν σε χιλιοστά του δευτερολέπτου, ενώ ειδικοί επισημαίνουν ότι τα χρώματα μπορούν να επηρεάσουν βαθιά την ψυχοσύνθεση κάθε ανθρώπου. Επίσης, τα χρώματα φέρνουν πολιτιστικά ή κοινωνικά μηνύματα.
Για τους ιδιοκτήτες e-shop που θέλουν η επιχείρησή τους να δραστηριοποιηθεί και στο εξωτερικό θα πρέπει να γνωρίζουν πολύ καλά τη σημασία των χρωμάτων. Για παράδειγμα, το μαύρο συνδέεται με το πένθος στην Ελλάδα και συνολικά στον δυτικό κόσμο. Όμως για τη Νότια Αφρική το πένθος συμβολίζεται με το κόκκινο χρώμα.
Στον αντίποδα το κόκκινο χρώμα είναι ένα από τα αγαπημένα των Κινέζων και έχει ιδιαίτερα σημαντική θέση στην κουλτούρα και τις προκαταλήψεις τους. Αν πας στην Κίνα θα το δεις παντού. Από τα παραδοσιακά φαναράκια και τον γνωστό κινέζικο κόμπο, μέχρι τους τοίχους και τα γυναικεία φορέματα.
Ξέρεις ποιο χρώμα συμβολίζει το πένθος και τον θάνατο στην Κίνα; Το λευκό! Για εμάς τους Ευρωπαίους, το λευκό σημαίνει αγνότητα και γαλήνη. Αλλά, αν το πάμε έτσι δε θα τελειώσουμε ποτέ, οπότε πάμε παρακάτω στη (λιγότερο μακάβρια) θεωρία των χρωμάτων.
Θεωρία των Χρωμάτων (Color Theory)
Η θεωρία των χρωμάτων είναι μια επιστήμη από μόνη της. Πολλοί άνθρωποι έχουν χτίσει ολόκληρες καριέρες πάνω στη μελέτη της επιρροής και τις αποχρώσεις.
Το 1666 ο Ισαάκ Νιούτον ανακάλυψε τον χρωματικό τροχό στον οποίο υπάρχει μια αλληλουχία 12 χρωμάτων με κύρια χαρακτηριστικά το κόκκινο, το κίτρινο και το μπλε.
Με το πέρασμα των χρόνων δημιουργήθηκαν διαφορετικά συστήματα χρωμάτων. Το RYB (Red – Yellow – Blue) αφορά τους καλλιτέχνες και τους ζωγράφους. Το CMY (Cyan – Magenta – Yellow) και CMYK (με επιπλέον μαύρο) είναι για τις εκτυπώσεις και τη γραφιστική. Για την τεχνολογία και τα χρώματα στις ιστοσελίδες είναι το πιο γνωστό σε όλους RGB (Red – Green – Blue).
Η θεωρία των χρωμάτων αναφέρεται συνεχώς σε τρεις όρους. Τη συμπλήρωση, την αντίθεση και τη φωτεινότητα. Πάμε να δούμε αυτούς τους όρους:
Συμπλήρωση
Η συμπλήρωση αφορά όταν δύο χρώματα συμπληρώνουν το ένα το άλλο και μπορούν να αναδειχθούν μέσω της αντίθεσης. Τα συμπληρωματικά χρώματα είναι αυτά που βρίσκονται απέναντι στον χρωματικό τροχό. Για τα sites έχουν μεγάλη σημασία αυτά τα χρώματα, όταν θέλουμε να τα τοποθετήσουμε κοντά ή μαζί σε μια σελίδα.
Αντίθεση
Είναι η ιδιότητα που ουσιαστικά φωνάζει στον επισκέπτη. Με την αντίθεση ο χρήστης θα εστιάσει την προσοχή του. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα λίγο πιο ανοιχτόχρωμο φόντο και αρκετά σκούρα γραμματοσειρά για να τονίσεις το κείμενο που θέλεις να διαβάσει.
Φωτεινότητα
Η φωτεινότητα επηρεάζεται από την επιλογή των χρωμάτων. Για παράδειγμα, τα πιο φωτεινά χρώματα κάνουν τον επισκέπτη να αισθανθεί πιο ενεργητικός, για αυτό τον λόγο χρησιμοποιούνται περισσότερο σε διαφημίσεις προϊόντων ή υπηρεσιών. Οι πιο σκοτεινές αποχρώσεις κάνουν τον επισκέπτη να νιώσει πιο χαλαρός.
Η θεωρία των χρωμάτων έχει και άλλα κεφάλαια, όπως το σύστημα Munsell και τη θεωρία του γκρι. Εμείς λέμε να τα προσπεράσουμε αυτά τα κεφάλαια και να προχωρήσουμε στο πιο συναρπαστικό κομμάτι. Ποιο είναι αυτό; Μα, τα ίδια τα χρώματα στις ιστοσελίδες!
Ποια είναι τα χρώματα στις ιστοσελίδες
Ως web designers, θέλουμε τα χρώματα στις ιστοσελίδες να έχουν τον καλύτερο συνδυασμό για να δημιουργήσουν δυνατά συναισθήματα. Υπάρχουν τα θερμά, τα ψυχρά και τα ουδέτερα χρώματα. Η επιτυχία μιας ιστοσελίδας εξαρτάται σημαντικά από αυτό το κομμάτι.
Κάποια από αυτά μπορεί να εμπνεύσουν τους χρήστες, ενώ άλλα να ενεργήσουν αρνητικά στη μνήμη τους. Τα χρώματα που θα αναλυθούν αφορούν τα συναισθήματα που δημιουργούν στον δυτικό κόσμο και είναι τα εξής:
Κόκκινο
Ας ξεκινήσουμε δυναμικά με πρώτο χρώμα το κόκκινο. Φέρει διάφορες σημάνσεις όπως: πάθος, αγάπη, ενθουσιασμό, προειδοποίηση, έρωτα, ενέργεια, θυμό και δύναμη. Συνδέεται με πάρα πολλούς τρόπους, ακόμα και με τα Χριστούγεννα.
Τα κόκκινα χρώματα στις ιστοσελίδες χρησιμοποιούνται για να προσελκύσουν περισσότερη προσοχή και είναι καλά χρώματα επικοινωνίας. Σε γενικές γραμμές έχουν καλό conversion rate. Επίσης, θα τα δεις πολύ σε εταιρείες τροφίμων, καθώς δημιουργούν το αίσθημα της πείνας (μας δημιουργήθηκε ήδη).
Κίτρινο
Το χρώμα της χαράς, του ενθουσιασμού, της αισιοδοξίας και της φιλικότητας. Δεν εντοπίζεται εύκολα στη φύση και για αυτό τον λόγο προσελκύει τους χρήστες και το ανθρώπινο μάτι. Κρατά τους επισκέπτες σε εγρήγορση και δίνει ελπίδα.
Το βλέπουμε συχνά σε αρκετά προϊόντα και στα στάδια των αγορών. Δίνει στο καταναλωτικό κοινό την ανακούφιση μετά την αγορά. Μάλιστα, οι σκοτεινότερες αποχρώσεις του σημαίνουν περιέργεια, διαχρονικότητα και σοφία.
Όμως, δώσε προσοχή σε κάποιες λεπτομέρειες. Επιστήμονες λένε ότι το κίτρινο κάνει τα μωρά να κλαίνε και προκαλεί θυμό στους ηλικιωμένους. Ο λόγος είναι διότι ενεργοποιεί το κέντρο άγχους του εγκεφάλου.
Πράσινο
Το πράσινο πάντα θα θυμίζει φύση. Είναι το ιδανικό ανάμεσα στα χρώματα στις ιστοσελίδες που συνδέονται με τη φύση, όπως αυτές που διοργανώνουν πεζοπορίες, πώλησης προϊόντων κάμπινγκ και γενικά κάθε εξωτερική δραστηριότητα.
Δεν είναι τυχαίο ότι η Greenpeace το έχει επιλέξει για το logo της. Επίσης, είναι το χρώμα της δράσης, οπότε προτείνεται πολλές φορές σαν το χρώμα που παρακινεί τον επισκέπτη και θέλει να τον μετατρέψει σε πελάτη.
Μπλε
Ξεκάθαρα το χρώμα της εμπιστοσύνης και της ασφάλειας. Οι επαγγελματικές ιστοσελίδες το χρησιμοποιούν πολύ για να δείξουν τη δυναμική τους και την αξιοπιστία τους.
Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του είναι ότι δεν κουράζει, οπότε μπορείς να το χρησιμοποιείς άφοβα. Είναι το χρώμα της ειρήνης, του ουρανού και του νερού.
Πορτοκαλί
Το πορτοκαλί ξεχωρίζει για τη μοναδικότητα και την αυτοπεποίθηση. Θυμίζει πολύ το κόκκινο και για αυτό τον λόγο προσελκύει τους παρορμητικούς. Θα το δεις συχνά σε εκπτώσεις και προσφορές. Η Amazon το χρησιμοποιεί σε προσφορές που λήγουν σύντομα για να δείξει βιασύνη.
Στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι ένα από τα τελευταία trend και πολλοί εκτιμούν ότι μεγιστοποιεί το conversion rate μιας ιστοσελίδας. Όμως, μην το χρησιμοποιείς αλόγιστα. Θέλει προσοχή αυτό το χρώμα. Υπάρχουν κάποιοι που το βλέπουν ως κίνδυνο (εξ ου και το πορτοκαλί στα φανάρια).
Λευκό
Το χρώμα του φόντου ειδικά για μινιμαλιστικές ιστοσελίδες ή πιο απλοϊκές. Το λευκό είναι πάντα μια safe επιλογή. Ακόμα, κάνει φοβερό συνδυασμό με το χρυσό και το μπλε. Συμβολίζει την καθαρότητα, την αθωότητα και την απλότητα.
Μην ξεχνάς ότι είναι ακατάλληλο σε θέματα που σχετίζονται με πελάτες και στο να πετύχεις μια πώληση, όπως τα call to actions. Ας μείνουμε στο φόντο με αυτό το χρώμα.
Μαύρο
Πολύ λένε πως το λευκό και το μαύρο δεν είναι χρώματα. Όμως, το μαύρο θα το δεις σε όλες σχεδόν τις ιστοσελίδες. Δείχνει δύναμη και κύρος και μπορεί να συνδυαστεί με όλα σχεδόν τα χρώματα.
Για ακριβά και πολυτελή προϊόντα το μαύρο είναι το ιδανικότερο. Δεν είναι τυχαία ότι είναι το χρώμα της Lamborghini και της Louis Vuitton. Αλλά, πρέπει να θυμάσαι ότι δεν ταιριάζει σε όλες τις επιχειρήσεις. Οι ιστοσελίδες πώλησης προϊόντων υγείας για παράδειγμα, θέλουν καθαρότητα και ασφάλεια, ανάγκες που δεν τις καλύπτει το μαύρο.
Μωβ
Το χρώμα της διάκρισης, της επιτυχίας και της πολυτέλειας. Σε λίγο πιο ανοιχτές αποχρώσεις (το χρώμα της λεβάντας ή σε συνδυασμούς με το ροζ) δίνουν έναν ρομαντισμό, ενώ οι λίγο πιο σκούρες προσδίδουν μυστήριο.
Στο ηλεκτρονικό μάρκετινγκ θα το δεις σε ιστοσελίδες που έχουν σχέση με την ομορφιά και περισσότερο ακόμα σε προϊόντα αντιγήρανσης. Δίνει μiα φαντασία στις εταιρείες που το προτιμούν.
Γκρι
Ένα συντηρητικό και καταθλιπτικό χρώμα. Σε ιστοσελίδες που θέλουν να δείξουν σοβαρότητα χρησιμοποιείται πολύ σαν background. Παρόλα αυτά θα το παρατηρήσεις σε πολλά sites. Ο λόγος είναι, ότι το γκρι είναι μiα μείξη του λευκού με το μαύρο, oπότε, το βασικό του πλεονέκτημα είναι η δυνατότητα μεταβολής αποχρώσεων.
Καφέ
Το καφέ θεωρείται ένα από τα επικίνδυνα χρώματα. Είναι γνωστό ότι εκφράζει αξιοπιστία, όμως έχει παρατηρηθεί πως δρα αρνητικά προς το καταναλωτικό κοινό. Σπάνια, εμφανίζεται σαν background σε κάποιες ιστοσελίδες.
Γυναίκες vs Άνδρες
Ανά τακτά χρονικά διαστήματα γίνονται έρευνες για το αγαπημένο χρώμα των γυναικών και των ανδρών. Οι έρευνες αυτές βοηθούν επιχειρήσεις που διαθέτουν προϊόντα ή υπηρεσίες μόνο για το ένα από τα δύο φύλα.
Το 35% των γυναικών δηλώνουν σαν αγαπημένο τους χρώμα το μπλε. Ακολουθεί με 23% το μωβ και με 14% το πράσινο. Στον αντίποδα αυτά που δεν τους αρέσουν και τόσο πολύ είναι το καφέ και το πορτοκαλί, ενώ το γκρι ακολουθεί στην τρίτη θέση.
Για τους άνδρες τα πράγματα είναι πιο απλά. Προτιμούν κυρίως το μαύρο και στη συνέχεια το πράσινο και το μπλε. Το καφέ, το πορτοκαλί και το μωβ είναι αυτά που έχουν μικρότερη προτίμηση.
Τα Χρώματα στο Διαδίκτυο
Θα εκπλαγείς μόλις μάθεις ποια είναι τα κυρίαρχα χρώματα στις ιστοσελίδες. Εντάξει, το λευκό είναι αυτό που θα το δεις σχεδόν παντού γιατί είναι η πρώτη επιλογή για το φόντο. Όμως, υπάρχουν και τα άλλα που ακολουθούν:
- Λευκό – 61%
- Μωβ – 15%
- Αποχρώσεις του Σαφράν (αλήθεια τώρα;) – 4%
- Μπλε – 2,5%
- Πράσινο – 2,5%
- Κόκκινο – 1,5%
- Αποχρώσεις του Κίτρινου – 0,5%
Σίγουρα θα σου έκανε εντύπωση το σαφράν. Είναι πολύ γνωστό από τα αρχαία χρόνια καθώς το χρησιμοποιούσαν οι Ρωμαίοι, οι Αιγύπτιοι και οι Έλληνες. Σήμερα, σε ότι αφορά στα χρώματα στις ιστοσελίδες, βάζει τον τόνο εκεί που χρειάζεται και διώχνει τους φόβους και τη μελαγχολία.
Αφού έμαθες για κάθε χρώμα ξεχωριστά, τι αντιπροσωπεύει και τη σημασία του, στο επόμενο άρθρο θα συνεχίσουμε με την αξιοποίησή τους και πως τα χρησιμοποιούμε. Κάποια έξτρα tips που μπορεί να μην είχες σκεφτεί σίγουρα θα σε βοηθήσουν για μια όμορφη και επιτυχημένη ιστοσελίδα.
1 Σχόλιο