Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για το Google Penalty
Η Google δεν δέχεται συμβιβασμούς. Όταν ο χρήστης χρησιμοποιεί τη μηχανή αναζήτησής της, θέλει να του παρέχει τις πιο ακριβείς πληροφορίες που θα απαντάνε σε κάθε ερώτημά του. Για να το πετύχει αυτό έχει δημιουργήσει το Google Penalty.
Αν η ιστοσελίδα σου πληροί τις προδιαγραφές της Google δεν έχεις να φοβάσαι κάτι. Αν όμως έχεις σκεφτεί να προβείς σε αθέμιτες πρακτικές, τότε πρέπει να ετοιμαστείς να παίξεις πεναλτάκια με την Google.
Το Google Penalty αφορά αρκετά το τεχνικό κομμάτι, κάτι που θα προσπαθήσουμε να αποφύγουμε για να μη γίνει το άρθρο κουραστικό και ακατανόητο.
Μπορούμε όμως να δούμε τι είναι το Google Penalty, ποιος ο λόγος ύπαρξής του, πως μπορείς να το αποφύγεις και φυσικά ποια διαδικασία ακολουθείς σε περίπτωση που ο διαιτητής δείξει την άσπρη βούλα.
Τι σημαίνει για μια ιστοσελίδα το Google Penalty
Σημαίνει πολλά και συνήθως σημαίνει ότι κάτι πάει λάθος και θέλει άμεση διόρθωση.
Αλλά, ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Μέχρι το 2000 η Google συναγωνιζόταν πολλές μηχανές αναζήτησης για το ποια είναι η καλύτερη. Στα τέλη της χρονιάς, κυκλοφόρησε το Google toolbar αλλάζοντας τα πάντα στο SEO. Στην πραγματικότητα, τα αποτελέσματα και η κατάταξή τους πήραν μια χρήσιμη και ουσιαστική μορφή.
Για μια δεκαετία η Google έκανε συχνά αναβαθμίσεις και προσπαθούσε να σβήσει το κακό περιεχόμενο. Τοποθετούσε στην κορυφή των αποτελεσμάτων τις ιστοσελίδες με το καλύτερο περιεχόμενο, δίνοντας τους την επιβράβευση για τους κόπους τους.
Το δεύτερο μπαμ έγινε το 2012. Κυκλοφόρησε το Penguin Update και μέσα σε ένα βράδυ το 10% των ιστοσελίδων που εμφανίζονταν στα αποτελέσματα της Google εξαφανίστηκε. Τα sites με κακό περιεχόμενο δεν υφίστανται πλέον και το SEO άλλαξε για δεύτερη φορά έχοντας τη μορφή που ξέρουμε σήμερα.
Μέσα σε όλα αυτά υπάρχει και ο αλγόριθμος της Google που αλλάζει περίπου 500 φορές τον χρόνο (για να βλέπετε τι τραβάμε). Αυτό σημαίνει πρακτικά, μία με δύο φορές μέσα στην ημέρα. Ο λόγος της τροποποίησης και βελτίωσης του, είναι για να προσφέρει στους χρήστες τα καλύτερα αποτελέσματα.
Οι αλγόριθμοι που ελέγχουν τις ιστοσελίδες για παραβιάσεις και δίνουν τα πεναλτάκια είναι ο Panda και ο Penguin:
- Στην περίπτωση του αλγόριθμου Panda το Google Penalty σχετίζεται με την ποιότητα του περιεχομένου και τη χρηστικότητα του.
- Ο αλγόριθμος Penguin είναι πολύ πιο απλός (αλλά πολύ πιο σκληρός) και στοχεύει στη μείωση των ιστοσελίδων που χρησιμοποιούν παλιές τεχνικές SEO (συνήθως παράνομες) γνωστές και ως Black Hat SEO.
Πώς μπορώ να αποφύγω το Google Penalty;
Η απάντηση είναι απλή. Να είσαι πάντα ενήμερος για τα updates του αλγόριθμου της Google και να ακολουθείς τους κανόνες της. Εξάλλου, όπως και να το κάνουμε, είναι το αφεντικό.
Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που μπορεί να φας ένα Google Penalty. Όμως, κανείς δεν μπορεί να σου πει με βεβαιότητα γιατί δέχτηκες την ποινή, εκτός αν βέβαια είναι η ίδια η Google. Αυτό συμβαίνει γιατί ενώ ο αλγόριθμος ανανεώνεται συχνά, σπάνια αναφέρονται οι λόγοι που γίνονται αυτές οι αναβαθμίσεις.
Τα πιο συνηθισμένα Google Penalties που δέχονται οι ιστοσελίδες είναι τα εξής:
Αχ αυτά τα links. Στο παρελθόν πολλοί προσπαθούσαν να κοροϊδέψουν το Page Rank της Google με inbound και ounbound links. Αυτές οι εποχές έχουν περάσει. Η υπερβολική χρήση τους ή οι σύνδεσμοι που οδηγούν σε κακό περιεχόμενο, είναι σίγουρο πως θα σε οδηγήσουν σε ένα Google Penalty.
Λέμε πάντα πως το περιεχόμενο κάθε ιστοσελίδας πρέπει να είναι μοναδικό. Το διπλότυπο περιεχόμενο και η αντιγραφή από άλλα sites, δεν θεωρούνται χρήσιμα για την Google. Για να δεις αν έχεις μοναδικό περιεχόμενο στην ιστοσελίδα σου μπορείς να χρησιμοποιήσεις το CopySpace.
Ένα site που έχει χακαριστεί από κακόβουλα λογισμικά, ιούς, adware, spyware κλπ, είναι από μόνος του λόγος για να δεχτείς Google Penalty. Συνήθως το συναντάμε σε ιστοσελίδες που είναι παρατημένες ή ανημέρωτες, αλλά πάντα πρέπει να έχεις το νου σου γιατί τέτοιους είδους ιστότοπους η Google τους αντιλαμβάνεται σαν spam.
Σίγουρα θα έχεις συναντήσει στο παρελθόν σε κάποια σελίδα το μήνυμα “404 error page” ή “Not found”. Απογοητεύτηκες και πήγες αλλού να ψάξεις την πληροφορία που χρειάζεσαι. Σίγουρα μαζί σου θα απογοητεύτηκε και η Google, δίνοντας την ποινή της.
Οι ιστοσελίδες που δυσκολεύονται να φορτώσουν πάσχουν από αργή ταχύτητα. Κάνε κλικ εδώ και δες μερικούς τρόπους για να τη βελτιώσεις, πριν σε αναγκάσει η Google. Η αργή ταχύτητα φόρτωσης μιας ιστοσελίδας είναι ένας από τους πιο συνηθισμένους λόγους να φας Google Penalty και μπορεί πολύ εύκολα να εντοπιστεί.
Οτιδήποτε κρυφό, όπως για παράδειγμα links, keywords ή περιεχόμενο είναι πάντα ύποπτο. Μπορεί να θέλεις να βελτιώσεις την κατάταξη της ιστοσελίδας σου με κρυμμένα keywords, αλλά σε παρακαλούμε μην το κάνεις! Ποτέ μην έχεις link στο ίδιο χρώμα του φόντου, ακόμα και αν οι λόγοι είναι αθώοι. Το περιεχόμενο θέλει την αντίθεσή του για να τραβάει τα βλέμματα.
Τέλος, αφήσαμε τα keywords. Μια πονεμένη ιστορία τόσο για την Google, όσο και για τις ιστοσελίδες. Η υπερβολική χρήση τους, ονομάζεται keyword stuffing και είναι ενάντια στους κανόνες. Τα keywords πρέπει να έχουν σχέση με το αντικείμενο της ιστοσελίδας αλλιώς βαράνε καμπανάκια στην Google.
Για να το κάνουμε πιο απλό, θα φέρουμε ένα παράδειγμα. Πληκτρολογείς στο πεδίο αναζήτησης της Google τη φράση “Ξενοδοχεία στο Άργος”. Τι πιο απλό, από το να σου εμφανιστεί μια λίστα με ξενοδοχεία στο Άργος. Αν όμως μέσα στα αποτελέσματα δεις και ξενοδοχεία από άλλη πόλη ή οτιδήποτε άσχετο από την πληροφορία που ψάχνεις, τότε κάποιος ή κάποιοι έχουν χρησιμοποιήσει τα keywords με αθέμιτο τρόπο για να ανέβουν θέσεις στα αποτελέσματα.
Η Google για όλους τους παραπάνω λόγους τιμωρεί τις ιστοσελίδες. Άλλες φορές η τιμωρία είναι χαμηλή και μπορεί να πέσεις στα μαλακά, ενώ άλλες φορές είναι σκληρή και επίπονη.
Αναρωτιέσαι σε αυτό το σημείο, αν, τελικά, υπάρχει όντως το penalty για το ai generated περιεχόμενο που ακους το τελευταίο διάστημα; Διάβασε εδώ την επίσημη θέση της Google για την τεχνητή νοημοσύνη.
Πώς καταλαβαίνω ένα Google Penalty;
Αν έχεις τιμωρηθεί από την Google τότε, είτε θα έχεις χρησιμοποιήσει κάποια παραπλανητική μέθοδο για να ανέβεις θέσεις στα αποτελέσματα κατάταξης, είτε οι χρήστες που σε επισκέφτηκαν είχαν αρνητική εμπειρία.
Με αυτές τις γνώσεις μπορείς να κάνεις έναν μικρό έλεγχο:
- Ξεκίνα με τον δείκτη Page Rank που είναι σημαντικός για κάθε ιστοσελίδα. Αν αυτός ο δείκτης έχει μειωθεί ή στη χειρότερη περίπτωση είναι μηδενικός, τότε η πιθανότητα να έχεις φάει Google Penalty είναι μεγάλη.
- Δες αν έχει μειωθεί η κατάταξη της ιστοσελίδας στα αποτελέσματα αναζήτησης, χωρίς να έχεις κάνει κάποια ενέργεια από πλευρά σου. Δηλαδή να ήσουν στις πρώτες θέσεις στην πρώτη σελίδα και ξαφνικά να εμφανίζεσαι στην τρίτη ή τέταρτη σελίδα.
- Τα branded keywords (οι λέξεις κλειδιά που αφορούν την επωνυμία) δεν εμφανίζονται πουθενά.
- Έχει αφαιρεθεί ολόκληρη η ιστοσελίδα από τα αποτελέσματα. Κάνε ένα search με το domain του site και αν δεν εμφανιστεί, τότε σίγουρα έχεις δεχτεί Google Penalty. Αυτή η περίπτωση είναι ακραία, αλλά είναι η χειρότερη.
Έφαγα το πρώτο μου πεναλτάκι. Τι κάνω;
Καταρχάς να ξεκαθαρίσουμε ότι υπάρχουν δύο τρόποι να φας ποινή από την Google. Ο ένας τρόπος είναι από τους αλγόριθμους χωρίς να παρέμβει κάποιος ενώ ο δεύτερος τρόπος είναι χειροκίνητος ή αλλιώς manual.
Η Google έχει προσλάβει ανθρώπους να κάνουν ακριβώς αυτή τη δουλειά. Να ελέγχουν ιστοσελίδες για πιθανές παραβιάσεις και να τις τιμωρούν. Συνήθως οι τιμωρίες που δίνουν είναι πιο αυστηρές από τους αλγόριθμους.
Ανάλογα με την κάθε περίπτωση το Google Penalty μπορεί να είναι:
- Από 10 έως 100 θέσεις κάτω στα αποτελέσματα κατάταξης. Είναι η πιο συνηθισμένη ποινή που συναντάμε.
- Διαγραφή ορισμένων σελίδων του site από τα αποτελέσματα.
- Διαγραφή ολοκλήρου του site. Μακράν η πιο βαριά ποινή.
Η διαδικασία για την αφαίρεση ενός google penalty είναι επίπονη, μακροχρόνια και αρκετά δύσκολη. Κατά τη γνώμη μας, πρέπει να συμβουλευτείς έναν ειδικό (βήχουμε διακριτικά) και να μην προσπαθήσεις να την κάνεις μόνος σου γιατί μπορεί πολύ εύκολα τα πράγματα να γίνουν χειρότερα.
Η μεγαλύτερη δυσκολία που συναντάμε είναι η έλλειψη στοιχείων. Σπάνια θα ενημερώσει η Google ότι δέχτηκε ποινή η ιστοσελίδα και πολύ πιο σπάνια θα μας δώσει τους λόγους που το έκανε αυτό.
Ο διαχειριστής της ιστοσελίδας θα πρέπει να επιστρατεύσει την εμπειρία του, τις γνώσεις του και την κριτική του σκέψη για να προχωρήσει στην αφαίρεση ενός Google Penalty.
Όμως, πρώτα απ’ όλα πρέπει να ξέρεις τι ποινή έχεις φάει. Αν για παράδειγμα η Google έχει τιμωρήσει το domain name, δηλαδή έχει αχρηστεύσει όλο το site, τότε ίσως να μην αξίζει να μπεις στο κόπο να το αλλάξεις και να χρειαστεί να το παρατήσεις. Πρέπει να ξέρεις την αξία που έχει η ιστοσελίδα για σένα.
Όμως, τέτοιες ποινές τις δίνουν μόνο τα στελέχη της Google με manual τρόπο και για να φτάσουν να δώσουν το πιο βαρύ penalty, τότε κάτι πολύ κακό έχουν δει στο site (τι τους έκανες…;).
Ο πιο συνηθισμένος τρόπος είναι να πέσεις μερικές θέσεις κάτω στα αποτελέσματα κατάταξης. Πάμε να δούμε μαζί τα βασικά βήματα για την αφαίρεση ενός Google Penalty.
- Η διαδικασία ξεκινάει αναλύοντας τα link ένας προς ένα, ξεχωριστά. Δηλαδή στο χέρι. Η συνέχεια αφορά κάθε σελίδα του site και το περιεχόμενο της. Αφαιρείται οτιδήποτε παραπέμπει σε κακό περιεχόμενο ή γίνονται οι απαραίτητες αλλαγές για να διορθωθεί. Η αφαίρεση ή η διόρθωση είναι κάτι που το κρίνει ο ιδιοκτήτης της ιστοσελίδας.
- Αφού έχουμε τελειώσει με τις τροποποιήσεις ήρθε η στιγμή να το πούμε στην Google. Η αίτηση επανεξέτασης υποβάλλεται μαζί με μια λίστα των ενεργειών που έγιναν και σε περίπου 15 μέρες αναμένεται η απάντηση. Δυστυχώς, θέλουν τον χρόνο τους.
- Αν η απάντηση τους είναι αρνητική, πρέπει να ξαναγίνει η διαδικασία από την αρχή και να υποβληθεί νέα αίτηση. Όταν η απάντηση είναι θετική, η ποινή έχει αρθεί και η ιστοσελίδα συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά με λίγο πιο προσεκτικό τρόπο.
Η Google στις περισσότερες περιπτώσεις δεν έχει άδικο με τους κανονισμούς που έχει θέσει. Ο αλγόριθμος της λειτουργεί σωστά. Σε κάθε περίπτωση η κατασκευή ιστοσελίδας γίνεται για ανθρώπους και όχι για μηχανές. Αν το site σου δημιουργεί ένα μοναδικό user experience, τότε και μακριά από το Google Penalty θα μείνεις και ψηλά στα αποτελέσματα θα βρίσκεσαι.