Social Commerce: Τι είναι και πώς να το αξιοποιήσεις

Τα Social Media στο E-Commerce

 

Το ηλεκτρονικό εμπόριο αλλάζει συνεχώς. Δεν είναι δα κάποιο μυστικό. Αφορά την τεχνολογία, η οποία προχωράει και μαζί την ακολουθούμε. Για τη δυναμική των social media τα έχουμε πει. Τι θα έλεγες να το πάμε ένα βήμα παραπέρα; Ήρθε η στιγμή να γνωρίσουμε το social commerce και το social selling.

Οι όροι αυτοί δεν εμφανίστηκαν πρόσφατα. Ουσιαστικά, υπήρχαν από το 2015. Απλά, ήρθε ο covid-19 από την Κίνα και το γλυκό έδεσε. Το λιανικό εμπόριο περιορίστηκε και ο καταναλωτής έψαξε νέες μεθόδους αγορών. 

 

Social Commerce & Social Selling

Οι αγορές στο ηλεκτρονικό εμπόριο συνήθως πραγματοποιούνταν μέσω ενός e-shop που χρησιμοποιεί κάποια πλατφόρμα για να διευκολύνει την πώληση. Παραδοσιακά, τα social media υποστηρίζουν την αναγνωρισιμότητα μιας επιχείρησης ή μιας μάρκας και όχι την άμεση πώληση. Έμπαινες στο Instagram, έβλεπες το προϊόν που σου αρέσει, κλίκαρες πάνω σε αυτό και μεταφερόσουν στο site για να ολοκληρώσεις την αγορά.

Όμως, όλα αυτά αποτελούν παρελθόν. Την αλλαγή την έκανε το Yahoo το 2005, για να έρθει δύο χρόνια αργότερα το Facebook ανοίγοντας το Marketplace στην εφαρμογή του. Εκείνη τη χρονιά, λάνσαρε μια νέα μέθοδο όπου ο καταναλωτής μπορούσε να κάνει απευθείας την αγορά του μέσω της πλατφόρμας του. Με αυτό τον τρόπο έκανε πολύ απλούστερη την αγοραστική διαδικασία, με τον χρήστη να μη χρειάζεται να αλλάζει σελίδες, καρτέλες και οθόνες.

Το Facebook θεωρείται ο αρχηγός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Όταν το 2015, καλωσόρισε τα “Message Payments” και τα “Shoppable Pages”, εκτόξευσε το social commerce στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Όπως είναι φυσιολογικό, οι νεαρές ηλικίες από 18 έως 34 ενθουσιάστηκαν. Τα ψώνια μέσω social media είναι γεγονός και τα μεγάλα brands παγκοσμίως το κατάλαβαν νωρίς, σπεύδοντας να το εφαρμόσουν στις στρατηγικές τους.

Το social commerce αφορά την πώληση ενός προϊόντος ή υπηρεσίας, ενώ το social selling είναι η διαδικασία που χρησιμοποιούμε για την πώληση ενός προϊόντος ή υπηρεσίας. Με τον όρο διαδικασία εννοούμε τις ενέργειες που κάνουμε για την επίτευξη της πώλησης όπως είναι οι απαντήσεις σε σχόλια, η κοινοποίηση περιεχομένου και άλλα.

 

Το Facebook και οι Άλλοι

Για να εισάγεις την επιχείρηση σου στο social commerce πρέπει να γνωρίζεις τα αγαπημένα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των πελατών σου. Για παράδειγμα, κάτι παραπάνω από το 50% των χρηστών του Printerest κάνουν τις αγορές τους online. Στον αντίποδα οι χρήστες του Twitter και του Snapchat με το ζόρι πλησιάζουν το 10%.

Για εμάς στην D3 Solutions, τρεις είναι οι πλατφόρμες που πρέπει να ασχοληθείς. Οι λόγοι είναι ο μεγάλος αριθμός εγγεγραμμένων χρηστών σε συνδυασμό με το ποσοστό που τις χρησιμοποιεί για να προβεί σε μία αγορά.

Το πρώτο και καλύτερο είναι το Instagram. Είναι το πιο φιλικό στο ηλεκτρονικό εμπόριο με την πρόσβαση σε ένα κατάστημα να δείχνει πιο εύκολη από ποτέ. Μπορεί να γίνει είτε από τα stories, είτε από τα feeds, είτε από το προφίλ του e-shop. Με τους influencers να πληθαίνουν καθημερινά, δεν είναι τυχαίο που θεωρείται η δουλειά του μέλλοντος.

Ότι λέγαμε για το Instagram, το ίδιο ισχύει και για το αδερφάκι του, το Facebook. Ξεκίνησαν μαζί και έχουν πολλά κοινά σημεία. Η διαφορά με το Facebook είναι το Marketplace που βοηθάει περισσότερο τις μικρές επιχειρήσεις για την προώθηση και την πώληση των προϊόντων τους. Επίσης, το 18% των χρηστών του το χρησιμοποιεί για τις αγορές του. Καθόλου μικρός αριθμός αν αναλογιστούμε ότι οι χρήστες του πλησιάζουν τα 3 δις.

Το Printerest μπορεί να μην έχει τους χρήστες των Instagram και Facebook. Όμως, το μεγάλο ποσοστό των χρηστών που κάνει τις αγορές μέσω της πλατφόρμας το κάνει να ξεχωρίζει. Με τα Printerest Catalogs μπορείς να ανεβάσεις όλη την γκάμα προϊόντων σου και ταυτόχρονα να δημιουργήσεις shoppable pins, εκτοξεύοντας τις πωλήσεις.

 

Συμβουλές για ένα καλό Social Commerce

Αν νόμιζες ότι θα σε αφήναμε χωρίς συμβουλές τότε πλανάσαι πλάνην οικτρά. Κάποια τρικ που θα σε βοηθήσουν στο νέο σου εγχείρημα είναι πάντα πολύ σημαντικά.

Το social commerce στοχεύει στην απλοποίηση της ηλεκτρονικής πώλησης. Αυτό είναι ένα από τα πιο δυνατά του χαρτιά. Με τη δημιουργία ενός αυτοματοποιημένου checkout θα κάνεις τα ψώνια των χρηστών ακόμα πιο εύκολα. Τα προηγμένα chatbots βοηθούν πολύ την εξυπηρέτηση και την ολοκλήρωση των αγορών. 

Για αρχή καλό θα ήταν να προσθέσεις τα οικονομικότερα προϊόντα. Στο social commerce παρατηρείται ένας μέσος όρος αξίας παραγγελιών στα 140$ με το Facebook να πλησιάζει τα 80$. Μπορείς να ξεκινήσεις με τα οικονομικά προϊόντα και όταν πετύχεις την πώληση, να ζητήσεις κάποιο email, για να μπορέσεις στη συνέχεια να προωθήσεις τα ακριβότερα.

Ένας καλός τρόπος για να μειώσεις το κόστος στη διαδικασία εισαγωγής της επιχείρησής σου στο social commerce, είναι να ενώσεις το e-shop σου με τα κοινωνικά δίκτυα. Εκτός από την εξοικονόμηση πόρων, θα βελτιωθεί η καθημερινή διαχείριση καταλόγου των προϊόντων.

 

Συμπεράσματα

Το social commerce δεν είναι ένα απλό trend που ήρθε με τον Covid-19. Το μέλλον του προβλέπεται λαμπρό, με πολλές δυνατότητες, ακόμα περισσότερα περιθώρια βελτίωσης και ο αντίκτυπος στο ηλεκτρονικό εμπόριο θα είναι μεγάλος.

Σήμερα μπορείς να βρεις τον πελάτη σου από τον καναπέ του σπιτιού του και να τον μετατρέψεις με τον πιο εύκολο τρόπο σε καταναλωτή. Είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να την αφήσεις ανεκμετάλλευτη και αξίζει να δοκιμάσεις.

 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ