Google Analytics: Το απόλυτο εργαλείο για κάθε ιστοσελίδα
Τι είναι τα Google Analytics;
Τον Νοέμβριο του 2005 η Google λάνσαρε την υπηρεσία Google Analytics. Θεωρείται το δημοφιλέστερο και κορυφαίο εργαλείο της που δίνει αναλυτικές πληροφορίες και στατιστικά για κάθε ιστοσελίδα.
Μπορείς να το συνδέσεις με τα μεγαλύτερα CMS και είναι συμβατό με οποιοδήποτε site. Υπάρχουν και άλλες παρόμοιες υπηρεσίες όπως το Slimstat και το Jetpack του WordPress, αλλά το Google Analytics είναι μακράν πολύ καλύτερο.
Είναι εντελώς δωρεάν, αλλά διατίθεται και η πληρωμένη έκδοση, το Google Analytics 360, που αφορά αποκλειστικά εταιρικούς χρήστες και όχι το ευρύ κοινό. Αν σου έχει μπει η ιδέα να αγοράσεις την premium έκδοση, τότε ας σταθούμε λίγο σε αυτό το σημείο.
Καταρχάς για να σε δεχτούν οι άνθρωποι της Google πρέπει να χτυπάς 1 δισεκατομμύριο προβολές μηνιαίως (χτυπάς…;). Επίσης, κοστίζει περίπου 150 χιλιάδες δολάρια ετησίως και πρέπει να τους πληρώνεις κάθε μήνα. Εμείς προσωπικά αν είχαμε τόσα κλικ θα φτιάχναμε τη δικιά μας εφαρμογή στατιστικών και θα τελείωνε το θέμα εκεί.
Γιατί το χρειάζομαι;
Κανονικά δε θα έπρεπε να γίνεται αυτή η ερώτηση. Κάθε ιδιοκτήτης ιστοσελίδας πρέπει να έχει το συγκεκριμένο εργαλείο. Ο όγκος πληροφοριών που σου δίνει σχετικά με τους χρήστες που επισκέπτονται το site σου είναι τεράστιος.
Χωρίς το Google Analytics είναι σαν να περπατάς ξυπόλυτος στα αγκάθια (ή το άλλο…). Το να γνωρίζεις τα στατιστικά της ιστοσελίδας σου είναι ο καλύτερος τρόπος να γνωρίζεις ακριβώς τι πρέπει να κάνεις για να φτάσεις στην επιτυχία.
Κάθε φορά που συνδέεσαι στη συγκεκριμένη υπηρεσία είναι σαν να μπαίνεις για πρώτη φορά. Είναι τόσες πολλές οι δυνατότητες της που χάνεσαι μέσα στην πληροφορία.
Google Analytics Basics
Όπως καταλαβαίνεις δεν μπορούμε να αναλύσουμε με λεπτομέρεια όλες τις δυνατότητες της υπηρεσίας, όμως μπορούμε να δημιουργήσουμε έναν mini οδηγό με τα βασικά χαρακτηριστικά που θα σε βοηθήσει να καταλαβαίνεις τις κύριες λειτουργίες του.
Για αρχή πρέπει να δημιουργήσεις ένα νέο λογαριασμό. Εύκολο μέχρι εδώ. Όμως, κατά τη διάρκεια συμπλήρωσης των στοιχείων πρέπει να είσαι ιδιαίτερα προσεκτικός αν η ιστοσελίδα βρίσκεται σε HTTP ή HTTPS. Αν το μπερδέψεις και το γράψεις ανάποδα τότε θα δημιουργηθεί πρόβλημα στην εμφάνιση των στατιστικών. Άσε που στις ημέρες μας δεν πρέπει καν να υπάρχουν σελίδες σε HTTP…
Όταν συνδεθείς για πρώτη φορά στο Google Analytics (ναι παιχταρά μου!) μπορείς να παρακολουθείς πλέον όλα τα στατιστικά του ιστότοπου σου. Πάνω αριστερά θα παρατηρήσεις το βασικό μενού της υπηρεσίας που αποτελείται από τα εξής:
- Αρχική σελίδα
- Προσαρμογή
- Σε πραγματικό χρόνο
- Κοινό
- Απόκτηση
- Συμπεριφορά
- Μετατροπές
- Απόδοση
Αρχική Σελίδα
Η αρχική σελίδα περιέχει τα βασικά αναλυτικά και είναι ότι πιο απλό θα δεις στο Google Analytics. Κάποιες από τις πρώτες παρατηρήσεις που θα κάνεις είναι να βλέπεις σε real time τους χρήστες που είναι συνδεδεμένοι αυτή τη στιγμή, την χώρα προέλευσης τους, τις ώρες επισκεψιμότητας μέσα στην ημέρα χωρισμένες σε εβδομαδιαίο πίνακα και άλλα.
Προσαρμογή
Σίγουρα από την κατασκευή της ιστοσελίδας σου θα έχεις θέσει κάποιους στόχους. Στην προσαρμογή μπορείς να προσαρμόσεις και να αποθηκεύσεις κάποιες αναφορές, όπως και να σου έρχονται ειδοποιήσεις σχετικά με την πορεία των στόχων σου.
Σε πραγματικό χρόνο
Σε αυτή την κατηγορία θα βρεις ακριβώς αυτό που σημαίνει η φράση. Θα μάθεις σε πραγματικό χρόνο τις χώρες προέλευσης των επισκεπτών, τις πηγές τους (πχ facebook, twitter κλπ), τις αλληλεπιδράσεις στο περιεχόμενο και πόση ώρα μένουν σε κάθε σελίδα, τις αποθηκευμένες αναφορές που έχεις κάνει στην Προσαρμογή χειροκίνητα και τις μετατροπές πάνω στη στρατηγική SEO (στόχοι) που έχεις εφαρμόσει.
Κοινό
Αυτή η ενότητα είναι ίσως και η πιο σημαντική. Χωρίζεται σε αρκετές υποκατηγορίες και πρέπει να την παρακολουθείς ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να βλέπεις την πορεία των επισκεπτών σου στην ιστοσελίδα.
Ένα από τα βαρόμετρα είναι οι “Ενεργοί χρήστες”. Σε αυτή την ενότητα θα δεις τις αναφορές επισκεψιμότητας ανά ημέρα, εβδομάδα, δύο εβδομάδες και σχεδόν ένα μήνα (28 μέρες). Αν το γράφημα έχει καθοδική πορεία, τότε σίγουρα κάτι πρέπει να κάνεις άμεσα για να το αλλάξεις, ενώ αν το γράφημα έχει ανοδική πορεία τότε απλά keep going.
Μία ακόμα ενότητα που σίγουρα θα σου προκαλέσει μεγάλη εντύπωση είναι η “Ανάλυση κοόρτης”. Για αρχή να αναφέρουμε ότι η Google κάτι πρέπει να κάνει με τις λέξεις που επιλέγει. Η ανάλυση κοόρτης είναι όταν οι επισκέπτες έχουν κάποιο κοινό μεταξύ τους. Για παράδειγμα την ίδια μέρα που συνδέθηκαν ή προήλθαν από κάποια καμπάνια ή διαγωνισμό που έκανες πρόσφατα.
Απόκτηση
Η απόκτηση ουσιαστικά χωρίζεται σε δύο μέρη. Το ένα μέρος είναι ο τρόπος που σε βρίσκουν οι χρήστες στο διαδίκτυο. Μπορεί να είναι είτε από τα κοινωνικά δίκτυα, είτε από διάφορες καμπάνιες όπως να έχεις επενδύσει στα Google Ads.
Το δεύτερο μέρος βρίσκεται στην υποκατηγορία “Σύνολο επισκεψιμότητας”, όπου εκεί μπορείς να δεις τις ενέργειες που κάνουν οι χρήστες όταν έχουν ήδη συνδεθεί στο site, όπως για παράδειγμα να συμπληρώσουν μία φόρμα. Επίσης, θα παρατηρήσεις και άλλα στοιχεία όπως το bounce rate, τα μέσα, τις παραπομπές και άλλα.
Συμπεριφορά
Η συμπεριφορά αναλύει τον τρόπο που συμπεριφέρονται οι επισκέπτες στην ιστοσελίδα σου. Κάποιες από αυτές τις αναλύσεις είναι το μονοπάτι που πήρε ένα χρήστης μέσα στο site για να φτάσει σε μια ενέργεια, το περιεχόμενο που αποδίδει καλύτερα, η ταχύτητα φόρτωσης, τα downloads (πχ PDF αρχεία), τις προβολές των βίντεο και άλλα.
Η υποκατηγορία που θα σου φάνηκε περίεργη είναι σίγουρα τα “Πειράματα”. Όχι δεν αφορά χημικούς ή φυσικούς. Εδώ μπορείς να κάνεις διάφορα τεστ, όπως να τσεκάρεις αν το νέο κεντρικό μήνυμα (πχ Καλώς Ήρθατε) που άλλαξες στην αρχική σελίδα πάει καλύτερα από το παλιό. Κατά τη γνώμη μας το Google Optimize έχει αντικαταστήσει με τον καλύτερο τρόπο τη συγκεκριμένη υποκατηγορία παρέχοντας αναλυτικότερες αναφορές και αποτελέσματα.
Μετατροπές
Με τις μετατροπές μπορείς να μάθεις τα πάντα για όλες τις ολοκληρωμένες ενέργειες που έχουν κάνει οι επισκέπτες στο site. Οι στόχοι είναι το βασικότερο σε αυτή την ενότητα καθώς εδώ μπορείς να παρακολουθείς τους στόχους που έχεις δημιουργήσει χειροκίνητα στην Προσαρμογή.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο αφορά κυρίως τις αγορές. Τον τρόπο συναλλαγής, τον χρόνο έως την αγορά και την απόδοση των προϊόντων σου.
Στις πολυκαναλικές διοχετεύσεις (άντε πάλι με την επιλογή λέξεων…) θα καταλάβεις ποιοι τρόποι επικοινωνίας με τους πελάτες σου λειτουργούν καλύτερα.
Απόδοση
Είναι ίσως η πιο δύσκολη ενότητα. Με την απόδοση μπορείς να καταλάβεις την αποτελεσματικότητα των emails που στέλνεις στους πελάτες σου. Αφορά ξεκάθαρα το email marketing και τα white papers.
Δημιουργήσαμε αυτόν τον mini οδηγό όχι για μάθεις τα Google Analytics, αλλά για να καταλάβεις τη σημαντικότητα τους και πόσο πολύ το χρειάζεσαι για την πορεία της ιστοσελίδας σου στο διαδίκτυο. Σίγουρα θα έχεις πολλές ερωτήσεις καθώς η συγκεκριμένη υπηρεσία διαθέτει ένα χάος πληροφοριών για τα πάντα. Μη διστάσεις να αφήσεις το μήνυμα σου με οποιαδήποτε απορία έχεις στη φόρμα επικοινωνίας της D3 Solutions ή στο +30 2751 151652.
1 Σχόλιο