Γιατί η καλή εμπειρία χρήστη είναι σημαντική
Ξέρεις ποιο είναι το πιο ισχυρό εργαλείο marketing που έχεις στη διάθεση σου; Η ιστοσελίδα σου! Είναι ένας πωλητής 24/7. Οι εποχές αλλάζουν και οι απαιτήσεις των επισκεπτών – πελατών αυξάνονται. Ένα καλύτερο user experience (ή εμπειρία χρήστη) με την ιστοσελίδα είναι το στοιχείο που δε θα αλλάξει μόνο την αποδοτικότητα του site προς το καλύτερο, αλλά όλης της επιχείρησης.
Ας δούμε μαζί μερικές συμβουλές που θα σε βοηθήσουν να προσφέρεις την καλύτερη εμπειρία χρήστη.
Η έννοια
Ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο όρος εμπειρία χρήστη προκαλεί μια σύγχυση τα τελευταία χρόνια. Πολλοί νομίζουν ότι επικεντρώνεται στο design με πολύπλοκα γραφιστικά και ωραίες φωτογραφίες. Είναι όμως έτσι;
Ο Steve Jobs λίγο πριν μας αφήσει είπε μία από τις πιο σωστές φράσεις που έχουν ακουστεί στον χώρο της τεχνολογίας: “Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works”.
Η ιστοσελίδα δεν πρέπει να περιορίζεται μόνο στο πως φαίνεται. Πρέπει να είναι χρηστική και να πληροί τις προδιαγραφές προσβασιμότητας για ΑμεΑ. Να βοηθάει τον χρήστη να καλύψει την τρέχουσα ανάγκη για την οποία την επισκέφτηκε και να μπορεί να ανακαλύψει νέες. Πλέον, το user experience περιλαμβάνει όλα τα touch points του χρήστη με την ιστοσελίδα σου.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να αλλάξεις προς το καλύτερο την εμπειρία χρήστη της ιστοσελίδας σου. Εμείς θα αναφέρουμε τους πιο σημαντικούς και τους πιο μοντέρνους (για να ακολουθούμε πάντα τις τελευταίες τάσεις της μόδας).
1. Η απλότητα απογειώνει την εμπειρία χρήστη
Η πανδημία έφερε κοντά στην τεχνολογία και στο διαδίκτυο όλο και περισσότερους ανθρώπους. Κάποιοι από αυτούς, πριν μερικά χρόνια δεν είχαν ούτε υπολογιστή, ούτε κάποιο smartphone. Πλέον, οι πιθανότητες να έχεις έναν τέτοιο επισκέπτη στην ιστοσελίδα σου είναι πολύ μεγάλες.
Ο χρήστης θέλει να κάνει μια συγκεκριμένη ενέργεια, χωρίς να μπερδευτεί και να μπλέξει σε ένα λαβύρινθο. Η απλότητα στο design σημαίνει η απαλλαγή από περιττά στοιχεία.
Για να γίνει ακόμα καλύτερο το user experience πρέπει να συνεπάγεται με:
- Άφθονο κενό χώρο
- Δύο γραμματοσειρές κατά μέσο όρο (η τρίτη να αφορά το λογότυπο)
- Καθαρή διάταξη
- Συνδυασμό δύο έως το πολύ τριών χρωμάτων
Κάθε σελίδα πρέπει να έχει ένα στόχο και να είναι άμεσα κατανοητή. Για παράδειγμα, η σελίδα της Επικοινωνίας, πρέπει να έχει όλους τους τρόπους επικοινωνίας και μία φόρμα. Ο χρήστης δεν πρέπει να δει σε αυτή τη σελίδα συμβουλές για προϊόντα που προσφέρεις ή οτιδήποτε άλλο πέρα από τον λόγο που έκανε το κλικ.
2. Όλα τα στοιχεία πρέπει να είναι ευδιάκριτα
Ένας από τους κύριους στόχους για κάθε web designer είναι η οπτική διάκριση. Νούμερο, χρώμα, περιγραφή, τιμή και κατηγορίες πρέπει να είναι ευδιάκριτα. Ο επισκέπτης δε θέλει να χάνει το πολύτιμο χρόνο του.
- Η αναζήτηση πρέπει να είναι συνήθως πάνω δεξιά ή αριστερά με το εικονίδιο ενός φακού.
- Για ένα νέο άρθρο στο blog η επικεφαλίδα πρέπει να είναι σαφής και να ακολουθείται από υπότιτλους που εμβαθύνουν το θέμα.
- Τα Call to Actions πρέπει να ξεχωρίζουν με μια μικρή φράση ή λέξη.
Τα χρώματα και η αντίθεση τους είναι μία κατηγορία από μόνα τους. Επιγραμματικά να αναφέρουμε ότι το μπλε συνήθως αφορά συνδέσμους κειμένου, ενώ το κόκκινο είναι προειδοποίηση ή λάθος (θα αναφερθούμε εκτενώς στα χρώματα και τη χρήση τους σε μελλοντικό άρθρο). Τα Call to Actions πρέπει να έχουν έντονη αντίθετη απόχρωση. Μπορεί να αναφερόμαστε σε μικρές λεπτομέρειες, αλλά είναι πολύ σημαντικές για καλύτερη εμπειρία χρήστη.
3. Κάντο προσβάσιμο από όλες τις συσκευές
Το να είναι ο ιστότοπός σου προσβάσιμος προς όλες τις συσκευές είναι ίσως ένα από τα πιο κρίσιμα σημεία όσο αφορά την καλύτερη εμπειρία χρήστη. Ουσιαστικά έτσι διασφαλίζεται ότι το website σου είναι φιλικό προς όλες τις συσκευές.
Για παράδειγμα, οι επισκέπτες σου δεν θα μπουν μόνο από τον υπολογιστή για να αγοράσουν τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα σου, θα μπουν από το κινητό και από το tablet τους. Και αν μπουν από αυτές τις συσκευές και το website σου δεν είναι φιλικό προς αυτές, θα φύγουν. Και κάπως έτσι χάνεις πελάτες, επειδή το website σου δεν ανταποκρίνεται.
Άρα, πρέπει να διασφαλίσεις ότι ο ιστότοπός σου ανταποκρίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε οι χρήστες να μπορούν να έχουν πρόσβαση και να αγοράζουν από αυτόν, ανεξάρτητα από τις συσκευές που χρησιμοποιούν.
4. Εμπειρία Χρήστη και checkout πάνε πακέτο
Σε αυτό το σημείο είναι που παρατηρούνται τα περισσότερα λάθη σε e-shops. Ο χρήστης έχει μετατραπεί σε πελάτη και αναγκαστικά κατά τη διαδικασία ολοκλήρωσης της αγοράς του προϊόντος ή της υπηρεσίας, πρέπει να πληκτρολογήσει κάποια στοιχεία που θα του πάρουν λίγο χρόνο. Όσα λιγότερα κλικ κάνει τόσο καλύτερη εμπειρία χρήστη έχει η ιστοσελίδα. Και εξηγούμαστε:
Ξεκάθαρα Βήματα
Εάν τα βήματα για την αγορά είναι πολλά, πρέπει ο επισκέπτης να γνωρίζει ακριβώς ποιες κινήσεις θα κάνει. Μπορείς να δηλώνεις τον αριθμό των βημάτων με μια μικρή περιγραφή. Ένα καλό tip είναι να μην έχεις τους τρόπους πληρωμής στο πρώτο βήμα.
Λίγα Στοιχεία Αποστολής
Στη φόρμα συμπλήρωσης οι πληροφορίες δεν πρέπει να είναι πολλές. Τα βασικά στοιχεία για μια αγορά είναι:
- Ονοματεπώνυμο
- Διεύθυνση αποστολής – χρέωσης
- Emai
- Τηλέφωνο
- Σχόλια
Αγορά ως επισκέπτης
Όλα τα e-shops θέλουν οι επισκέπτες τους να δημιουργούν λογαριασμούς σε αυτά. Όμως, εμάς ποιος μας ρώτησε; Η δυνατότητα ολοκλήρωσης μιας αγοράς ως επισκέπτης, είναι must για μια καλύτερη εμπειρία χρήστη.
Μετά το τέλος της αγοράς, είναι η στιγμή που μπορείς να ζητήσεις από τον πελάτη (πάντα με ευγενικό τρόπο, μην τον πάρεις από τα μούτρα) να εγγραφεί αν θέλει στην ιστοσελίδα σου.
Ευχαριστούμε για την Εμπιστοσύνη σας
Ναι, καλά κατάλαβες. Μετά την αγορά η βελτιστοποίηση του user experience είναι ακόμα πιο εμφανής. Για πολλούς επιχειρηματίες οι μόνιμοι πελάτες είναι πιο σημαντικοί από τους νέους.
Εκτός από την εγγραφή που προαναφέραμε μπορείς να παρέχεις κάποιον εκπτωτικό κωδικό για την επόμενη αγορά, να ζητήσεις να σε ακολουθήσουν σε κάποιο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τη δυνατότητα να μπορούν να παρακολουθήσουν την εξέλιξη της παραγγελίας τους μέχρι να έχουν το προϊόν στα χέρια τους.
5. Έρευνα και Κριτικές
Μια έρευνα για το κοινό που στοχεύεις πάντα θα σε βοηθήσει πριν τον σχεδιασμό άρα και στην εμπειρία χρήστη. Για να μάθεις περισσότερα χρησιμοποίησε δημοσκοπήσεις, στατιστικά στοιχεία και φυσικά την Google που είναι μέσα σε όλα. Κάνε τις εξής ερωτήσεις στον εαυτό σου:
- Πως θα ικανοποιήσω τις ανάγκες τους;
- Τι καλύτερο έχω που δε θα το βρουν αλλού;
- Ποια είναι τα ενδιαφέροντα τους;
- Ποια τα δημογραφικά στοιχεία τους;
Η Αμερικάνικη εταιρεία Ben & Jerry’s είναι γνωστή για τα παγωτά της. Η κορυφαία γεύση παγωτού (και πρώτη σε πωλήσεις) είναι η cookie dough. Η ιδέα προέκυψε από ανώνυμη πρόταση ενός καταναλωτή, που ζήτησε από τους ιδιοκτήτες να του φτιάξουν ένα παγωτό που θα έχει μέσα κομματάκι ζύμης μπισκότου.
Οι επιχειρήσεις που ακούνε τους πελάτες τους πάντα είναι επιτυχημένες. Πρόσθεσε τη δυνατότητα να αξιολογήσουν την εμπειρία τους στην ιστοσελίδα σου και θα μάθεις πολλά περισσότερα από όσα φανταζόσουν.
Συμπέρασμα
Υπάρχουν τρεις κατηγορίες ιστοσελίδων. Οι απαρατήρητες, οι ενοχλητικές και οι αξέχαστες. Εμείς θέλουμε την κουρτίνα με το νούμερο 3! Χρησιμοποίησε στην ιστοσελίδα σου αυτούς τους απλούς τρόπους για μια καλύτερη εμπειρία χρήστη και θα παρατηρήσεις:
- Μείωση του κόστους
- Αύξηση των επισκεπτών και μεγαλύτερη παράταση του χρόνου περιήγησης
- Αύξηση εσόδων
- Υψηλότερο ranking στην Google
- Ενίσχυση της επωνυμίας
Δηλαδή ότι χρειάζεται μια επιτυχημένη ιστοσελίδα!